måndag 11 oktober 2010

Dagen före matchen med stort M

Dagen innan match, dagen innan Sverige och Holland drabbar samman i kvalet till EM i Polen/Ukraina 2012.
Det är kvalgruppens hittills mest omtalade möte, det mellan Sverige och Holland, och diskussionerna har gått heta kring vem som ska ersätta avstängde Mellberg?
Hur Ibra ska hantera de Holländska psykkrigen och det aggresiva spelet och om Sverige faktiskt överhuvudtaget har någon chans mot Holland.. ?

Det är solklart att Hollands trupp desarmerats i och med avstängningen av De Jong, personligen tycker jag att en sån spelare inte har att göra på en fotbollsplan med den attityden.
Jag är absolut inte emot till att spela ett tufft spel, att gå in i närkamperna och spela offensivt, men att göra det på ett sådant rent aggresivt sätt gör att han snarare platsar i boxningsringen än på fotbollsplanen!
Att man går in i en tackling, med dobbarna före, så hårt att man bryter motspelarens ben och utan att visa någon direkt hänsyn eller ånger får mig att undra vad den mannen har för problem egentligen..
Titta bara på fadäsen under VM i somras, när han sätte upp dobbarna i bröstet på Alonso och sparkar till, MILTALS ifrån bollen dessutom! Det som gör mig ännu mer förbannad är att han inte blev utvisad.
På något sätt känns de faktiskt skönt att De Jong inte får möjligheten att härja fritt i matchen mot Sverige imorgon.
Det ger mig hopp om att det kanske kan bli en underhållande match iallafall och fotboll på det sättet det ska vara, en konst, och inte en förmåga om att bäst kunna meja ner motståndarna ..

Ett annat stort avbräck för Holland stavas Robben. En klar försvagning och samtidigt en möjlighet för Sverige, om det inte hade varit för.. Just det ja! Mellberg.
Försvarsklippan Mellberg som pga avstängningen inte kan spela i den match som kan komma att betyda mest i gruppen. Nu har ju Sverige inga direkt dåliga ersättare på den platsen, men tryggheten att Mellberg spelar hade ju onekligen varit att föredra ..

Och på frågan gällande om Ibra klarar av Hollands fula spel och psykningar?
Så är jag rätt lugn.
Jag tror inte Ibras spel påverkas nämnvärt av det, snarare att han blir frustrerad på sig själv om han inte gör en bra match ..

Att spekulera kring hur slutresultat kommer att bli i denna match är inte det lättaste. Jag tror att det laget som gör minst misstag, främst i försvaret, men också på mittfältet kommer ha mycket vunnet redan och jag tror att målchanser kommer det finnas för bägge lagen.
Det handlar om vem som kommer förvalta dem bäst.
Sverige måste spela med stort tålamod och inte dras ner i eventulla fulspel som Holland kan komma att ta till.
Tempot får heller inte dö ut så man faller tillbaka och blir alltför defensiva.

Visst har Sverige en chans, absolut.
Och hur gärna jag än vill säga att det slutar med vinst till Sverige, med 2-1, så känns 2-1till Holland som mera realistiskt..Även om oavgjort också ligger väldigt aktuellt till.

Jag ser hursomhelst fram emot en fantastisk match!

Inga kommentarer: