söndag 14 februari 2010

Tragedi!

Det var en jättefin invigning, verkligen! Jag var extremt trött när jag gick upp halv tre, men det var det värt! Och att just se ögonblicket då elden tänds, det är det man sitter och väntar på!
Jag tycker det är hemskt med den här rodelolyckan som inträffade, innan invigningen och på ett träningsåk. Då en åkare från Georgien avled efter att ha åkt in i en stolpe och sedan kastats av banan. Vad jag inte förstår är att säkerheten inte tagits på så stort allvar, förrens nu .. Måste det alltid hända något innan det tas på allvar? Tydligen! Jag är inte så insatt i just rodel, men tydligen är hastigheterna hissnande höga! Man kan tydligen komma upp i dryga 140 km/h och det enda skydd man har är en hjälm! Att jämföra med te.x störtlopp, som också är en höghastighetssport, där man, förutom hjälm, även sätter ut skyddsnät för att fånga upp åkarna mjukare om de skulle krascha. Nu efter olyckan i rodel, hade man tydligen satt upp en högre trävägg på det ställe där han körde ur, men är det tillräckligt ändå?

Att krocka i en bil på motorvägen i 110/120 Km/h, med både bilbälte och krockkuddar som skydd och sen också bilen som ska komprimeras och ta upp större delen av kraften vid en ev krock. Säkerheten där är miljoner gånger högre, när rodelåkarna bara ligger på en liten "släde" och hoppas på det bästa, känns det som.
Visst finns det ju risker, det kommer det alltid göra, men att inte sätta upp nåt form av skyddsnät runtom banan tycker jag är skandal!
jag lider med Georgien, och åkarens familj! Och OS fick en tragedi redan innan tävlingarna börjar. Nu kan man bara hoppas på att något liknande inte kommer inträffa igen!

Inga kommentarer: