söndag 21 juni 2009

Framtiden ser ljusare ut

Nu kommer ett nytt inlägg efter nästan en hel vecka!

Jag har inte haft så mycket tid till att blogga, men som jag tidigare nämnt så har ju mina sysslingar från USA varit här och jag ville passa på att umgås lite med dem.
De åkte hem tidigt i lördags morse, men hann med att fira en typisk Svensk midsommarafton med regn, sill&färskpotatis. :) Vilka minnen de kommer ha med sig hem från Sverige!
I torsdags var de hemma hos oss och åt familjemiddag. Sen var vi ute och spelade lite fotboll i regnet, tur att de är sportnördar alla tre, precis som jag :)
Pappas kusin Leif bjöd hem mig till dem i USA under kommande året och när han hörde att jag sök till biomedicinprogrammet i Uppsala tyckte han det skulle vara roligt om jag ville komma till sjukhusets laboratorie i Ohio, där han jobbar och "gäst-labba" lite. Vi får se om det kanske kan bli en kombinerad språk/utbildnings-resa framöver!

Midsommarafton firade vi hos ett par bekanta som bor ett par mil från oss ute i skogen. Vi grillade och man kunde bada i deras pool (om man gillar när det är 16 grader!) Sen satt vi och sjöng sånger i stugan som om det gällde livet och bara hade det skoj.
Vi fick också gå en lite roligare form av tipsrunda när vi kom dit. Det gick till som så att man skulle gå runt till 12 stationer och på varje var det saker man skulle utföra. Bla. dekorera sin egen drickamugg med söta nallebjörnar, klistermärken och fjädrar. Innan detta skulle man gå runt och smaka på diverse "måsten" som sill, köttbullar, snacks, snaps, vin, cider m.m. Med alkoholfria alternativ. Grejen var den att man fick gå till samma station 12 gånger om man ville och tex. "Smaka ett glas av vardera tre snapsar eller vinsorter (el. läsk för de som vill)". Så när man väl kom till sista stationen var de flesta livligt glada och runda under fötterna :)

Kände bara att jag var tvungen att kommentera Sveriges U21-landslag också, för att inlägget skall bli fulländat. Nu vet jag säkert hur fotboll ska spelas för att vara underhållade och i brist på bättre resultat från Sveriges A-landslag och den everliga mål och idè-torka som slagit till som en epedemi hos de "äldre" herrarna, måste jag säga att U21-landslaget står för det som jag tycker är fotbollsunderhållning!
Matchen mot vitryssland var en av de mest fantastiska jag sett på 10 år! Att först ligga under med 1-0 och sedan vända till seger 5-1 är en bedrift i sig, men att göra det på det sättet är briljant.
Där Zlatan och Källström för länge sedan kunde ha gett upp stack istället Berg och Elm fram och löpte som tokar. Inlägg, krossbollar, finter, passningar och tunga skott på mål.
Att de spelade med fantasi och glädje så jag bara satt och log när de 5 målen gjordes. Och det faktum att de inte gav upp fastän klockan stod på 90 minuter + tilläggstid, de kämpade ända in i mål till slutsingnalen därför att de inte nöjde sig med det som var bra, utan de ville ha det bästa, så många mål som möjligt!
Den hungern finns inte för Lagerbäck och "grabbarna", de nöjer sig med det som är "bra" och är inte villiga att satsa i närkamperna för att nå ända fram, trots att det gör ont ibland. Det är det som gör att Sverige inte kommer att ta sig till VM i Sydafrika 2009, men jag hänger inte läpp för det, för jag tror på Sveriges framtida tillväxt! Det ser ljust ut.
Heja Sverige!!

Inga kommentarer: