onsdag 19 augusti 2009

Fy vilket ruttet sätt att prestera!

Första dopingfallet har även drabbat VM i Berlin! Den Marockanske hinderlöparen Jamel Chatbi fastnade i dopingkontrollen inför finalen på 3000 meter hinder. Tur bara att han inte hann springa först och kanske påverkat utgången i finalen för att sedan själv bli diskad i vilket fall som helst. Är det något jag verkligen hatar och inte gillar med idrotten så är det doping!!! De förstör inte bara för sig själva och sina motståndare, men också för alla de tittare som följer tävlingarna och vill se ärliga prestationer! Tänk också alla de barn som ser upp till de aktiva och har dem som förebilder.
Personligen tycker jag att det ska vara livstids avstängning på de som väljer att medvetet dopa sig med prestationshöjade medel. Det är att smutskasta hela idrotten om man tror att man ärligt ska kunna ta sig runt lagen med hedern i behåll. Personligen har jag aldrig ens fuskat på ett prov och jag förstår inte hur de kan glädjas åt en eventuell medalj de egentligen inte skulle ha eller förtjänar!!
Att stå på prispallen och höra nationalsången spelas, eller se alla människor som glatt sig åt framgången och samtidigt veta att man kommer fastna i den regelbundna dopingkontrollen några timmar efter. De "falska" glädjetårarna som inte betyder ett ruttet öre. Kanske gråter de för att de själva är medvetna om att det till slut alltid kommer uppdagas och att de sedan får stå där med skammen! Vem tror de att de försöker lura?

I vilket fall som helst har jag inget till övers får "sådana aktiva". Oavsett om det är svenskar eller inte. I detta fall kan jag inte vara partiskt ens för svenskar, för det finns ingen som helst ursäkt för att välja att dopa sig. Ett ärligt vunnet brons är guld mer värt än ett dopat guld i mina ögon!
Stå på er alla ärliga idrottare, ni gör sporten värd att titta på :)

Inga kommentarer: