torsdag 3 december 2009

Bragdguld- och nu världscupseger!

Igår var jag på möte på min gamla gymnasieskola, för att informera om Alumniföreningen. Det var skoj, men innebar att jag missade en helkväll framför tv:n när världscupen i skidskytte drog igång i östersund! (nån gång ska jag verkligen åka dit och titta!)
Tydligen var det så att jag missade årets lopp! Två svenska pallplatser 1:a och 2:a, mest imponerande var nog ACO:s 2:a plats. Att hon verkar vara tillbaka i världstoppen igen, åkformen har det ju aldrig varit något snack om, bara skyttet som krånglat ibland. För sanningen är den att hade ACO bara bommat ett skott hade hon vunnit med en halvminut! Inte för att Helenas lopp var på något som helst sätt sämre, för till skillnad från ACO, har Helena ett sjukt säkert skytte och ett självförtroende som är utan dess like!! Åkformen förra året var bra, men jag tror att den är ännu bättre i år (hon hade ju tredje bästa åktid totalt i hela tävlingen!). Så jag tvekar inte en sekund på att Helena är ännu bättre i år, frågan är bara hur mycket bättre konkurenterna har blivit? För det spelar ju ingen roll om hon är supertränad och skjuter felfritt om någon annan gör det bättre..
Men säsongen kunde ju inte börjat så mycket bättre! Visst kommer formen gå upp och ner och likaså för konkurenterna, men jag tror inte att jag snackar i nattmössan när jag sätter mina pengar på att Helena kommer komma topp 3 i världscupen i år igen. Kanske inte att hon vinner, och gör om samma bragd som i fjol, men som sagt: det beror helt och hållet på i vilken form konkurenterna är i, för hon är uppenbarligen i en grym form!

1 kommentar:

Mirja sa...

Jag älskar att jag inte fattade ett ord av det där :P
Fanns det inte en kola som hette Aco en gång? Eller kanske Ako?.. Yey Sverige i vilket fall! Synd att jag missade alumnimötet, men det får bli nästa gång :) Längtar tills 19e! PUSS <3