måndag 10 maj 2010

Projektredovisning och labbrapport

På onsdag har vi projektredovisning på Gentik I kursen. Vi har precis gjort klart våran redovisning. Vi ska prata om poppel som ett modellträd och om hur dess kartläggning av genomet gick till. Ärligt talat så hade vi hellre valt ett annat område att arbeta med, men alla de intressanta ämnena var redan tagna så vi fick vackert acceptera poppelns förbannelse!
Ämnet i sig är ju inte så jättespännande, visa en massa bokstäver som man tyder som den genetiska informationen för trädets arv. Jättekul! (ironi)

Men det ska iaf bli jätteskoj att redovisa! Jag älskar att redovisa och hålla föredrag om än det ena och än det andra. När jag var mindre var det mera en smärre skräck som satte sig i huvudet, men med tiden har jag insett vilken möjlighet man har att få andra intresserade och att lyssna på det man har att säga! Det kanske är därför jag tycker det är så skoj att vara engagerad i alumniföreningen! Då jag fick komma till Rosendal och i en hel timme (!) prata om det som jag tycker är det ett av de roligaste ämnena, bioteknik!
Visserligen såg de stackars treorna lite avskräckta ut när jag redovisade upplägget för kursplanen och vilka ämnen som ingick, men jag hoppas ändå att det ser det possitiva i att få höra från någon annan hur det är att läsa det ämnet på universitetet: Att det ibland är lite svårare, men att man får försöka hitta de små sakerna som gör det värt att fortsätta.
Personligen skulle jag gärna ha haft en student från universitetet som man kunde ventilera sina funderingar med, så jag hoppas att jag åtminstone hjälpt en stackars elev till lite klarhet :)

Nu när långhelgen nalkas, med plugg och allt vad det innebär jhar jag ändå tänkt ta ledigt på lördag och åka till kapellskär och åka båt, handla lite taxfree och allmänt koppla av från allt som varit senaste tiden!
Det behövs.

Inga kommentarer: