onsdag 12 maj 2010

Vad är det här med Danmark egentligen?

Jag är inget superfan av hockey. Jag kollar ibland, som nu när det är VM och Sverige spelar. Men förhoppningen om en svensk medalj verkar bli mindre och mindre för var dag som går.
Först matchen mot Norge tex. Det är ingen jätteskräll att Norge gör mål på Sverige, det är de fullt kapabla till. Men att Sverige tappar en 2-0 ledning först till 2-1 och sedan 2-2 innan de verkar vakna, det är oroväckande! Visserligen vann de till slut med 5-2, vilket är ett ok resultat.
Men resultatet gav inte en ärlig bild av spelet och det var jämnare än det behövde bli. Sverige skulle ha satt upp ångan mycket tidigare. Punkterat matchen och bevakat ledningen, inte förutsätta att det var klart som det gjorde nu! Nej man ska aldrig underskatta motståndaren!

När jag trodde att Sverige lärt sig något av detta och fullkomligen köra över Frankrike igår (som för övrigt är betydligt sämre än Norge!) fick jag istället se exakt samma mönster! Sverige går ifrån till 3-0 ledningen, känner att det är klappat och klart och slappnar av.
Då kommer reduceringen till 3-1 och sedan 3-2. Vinsten med slutresultatet 3-2 är INGET att skryta över och med det spelet kommer inte Sveriga ta en medalj, inte en chans!

Så bra som de var 2006 är de inte längre och jag tror att medaljerna kommer hamna hos Ryssland, Kanada och tjeckien. Med Ryssland-Kanada i final, som Ryssland vinner och att Kanada slår USA eller möjligtvis Finland i bronsmatchen.
Finland har för övrigt inte heller spelat särskilt bra och den evinnerliga kamp som pågår mellan Sverige och Finland i alla mästerskap, kommer i år handla om den som är bäst ...
... av de sämsta.

Men snacka om skräll från Danskarna istället! Först klå Finland, som i säg är en praktbragd, och att dessutom göra det med 4-1!
Okej det kan väl hända att ett tillfälligt flyt gör att ett lägre rankat lag som Danmark kan lyckas klå nästan vilket lag som helst om de har en bra dag. Men att de följer upp det med en seger mot USA sätter iaf griller på mig i huvudet!
Inte för att jag tror att Danmark tar medalj, men det kan mycket väl bli en av deras absolut bästa placeringar någonsin i den här turneringen.
Och jag vågar sticka ut hakan och säga att Sverige får se upp så de inte hamnar bakom Danmark för en gångs skull...

Inga kommentarer: